Lovina Beach - Pemuteran ( 48 km) - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu Lovina Beach - Pemuteran ( 48 km) - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu

Lovina Beach - Pemuteran ( 48 km)

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

16 November 2018 | Indonesië, Singaraja

Lovina Beach – Pemuteran (48 km)

Dinsdag 13 november, vandaag gaan we weer een etappe fietsen. Het is eigenlijk een extra etappe, meer naar het noordwesten van Bali, richting Java.
Om 8 uur fietsen we bij ons hotel vandaan, door een paar smalle straatjes richting de grote, drukke weg waar veel vrachtwagens rijden gevuld met grote keien. De weg is licht glooiend, dus gelukkig deze keer geen steile klimmetjes. Als we over een brug fietsen zien we aan de zeekant een grote getijdecentrale, ontziltingscentrale. Een electriciteitscentrale die energie opwekt door gebruik te maken van eb en vloed. Er lopen daar heel veel blauwe jasjes rond met witte helmen. Ze stappen later in 3 bussen, het is waarschijnlijk een rondleiding. De centrale is gebouwd met behulp van de Chinezen. Wat verderop wordt er wijn verbouwd, het moet nog goed drinkbaar zijn ook. Wij hebben het niet geproefd, wijn kun je hier moeilijk krijgen en als het er is, is het vrij duur. Wel kopen we een paar trossen druiven langs de weg en snoepen het lekker op.
We horen vrolijke kindermuziek, het komt bij een soort consultatiebureau vandaan. Veel moeders met kinderen zijn er en tussen hen in staat een weegschaal en een meet apparaat, om de lengte van de kinderen te meten. Enkele verpleegkundigen zitten er bij. Weer muziek, maar nu bij een tempel. We gaan even de onverharde weg naar de tempel in en vragen wat er aan de hand is. Het is een soort ceremonie over water en voedsel. Enkele mannen zitten muziek te maken, voor de rest is er weinig te zien. We komen langs de Pura Pulaki tempel, die bevolkt wordt door een grote groep apen. Deze beesten lopen al langs de weg om eten te zoeken. De tempel is weer gemaakt van donker steen met beelden met van die mooie uitdrukkingen. Onderweg komen we zelfs 5 Balinese fietsers tegen, waarvan 1 oude man die heel enthousiast zwaait. Ook bij de scholen is het weer feest met al die enthousiaste kinderen. Zo komen we bij ons zelf uitgezochte hotel, via internet, aan. Een mooie ruime kamer met een groot bed en een heerlijke douche. Wat wil je nog meer.