Een dagje Pemuteran (27 km) - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu Een dagje Pemuteran (27 km) - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu

Een dagje Pemuteran (27 km)

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

16 November 2018 | Indonesië, Singaraja

Een dagje Pemuteran (27km)

Woensdag 14 november
Vandaag blijven we hier. Na ons ontbijt besluiten we om een stukje westelijk te fietsen, richting Java zeg maar. Het is niet overdreven druk en we zien weer veel om ons heen. Maar eigenlijk wil ik ook naar de kapper, dus kijken we of we onderweg ook een kapperszaak zien. Ja hoor, een met een plaatje van een man, dus niet. Gelukkig ziet Sjaak een dameskapper en besluit ik meteen maar even mijn haar te laten knippen. Twee jonge meiden wassen mijn haar en ik denk ze knippen het ook, maar nee daar komt hun ( moeder,tante?) die mijn haren knipt. De meiden, ondertussen met z’n drieën kijken de kunst af. Nog even de föhn eroverheen, zonde want mijn haar is zo weer nat van het zweet. En ik kan weer gekapt en wel op de fiets stappen. Even verderop horen we muziek en zien een prachtige erepoort voor een huwelijksfeest denken we. Nog geen 500 meter verder horen we weer muziek en zien heel veel mensen. We zien vuur en ik vraag aan een meisje wat hier aan de hand is. Een oude vrouw (100 jaar) , zegt ze, is overleden. Ze wordt gecremeerd en dat zien we, het vuur brandt goed en de muziekanten doen ook hun best. Naast de vrouw staat een groot kunstwerk ( dier figuur) van bamboe ook in het brand. Een man gooit er af en toe wat benzine of zoiets op. Op straat en bij de vuurplaats, staan en zitten veel mensen. Wel bijzonder zoals dat hier gaat, maar er wordt zo goed afscheid genomen Dit ritueel duurt wel een tijdje, want als wij later terugfietsen zijn de mensen nog allemaal aanwezig. In de verte zien wij de vulkaanberg van Java en we besluiten om richting zee te fietsen. Een klein weggetje welke ook richting een resort gaat volgen wij, tot de slagboom van het resort. Eigenlijk hebben we wel trek in koffie, dus vragen wij aan de bewaker of wij bij het resort koffie kunnen kopen. Eerst zegt hij nee, maar dan doet hij de slag boom open en fietsen wij een prachtig luxe vakantieresort binnen. Aan de zee een groot zwembad, een groot restaurant met prachtig uitzicht. Onze fietsen op de autoparkeerplaats en even een koffie drinken in het restaurant. Het personeel is al op de hoogte van onze komst, veiligheid voor alles haha. We zitten heerlijk te genieten van de ( beetje duurdere ) koffie en van het uitzicht. En even kletsen met de hotelmedewerker Jude, grappig. We pakken de fietsen en gaan weer richting de slagboom, die keurig voor ons omhooggaat en met een vriendelijke zwaai van de bewaker fietsen wij weer verder. Langs de kust op een half onverharde weg genieten wij van de omgeving en moeten uitwijken voor een overstekend varken. Veel kleine stenen huisjes hier, wat koeien, varkens en wat geiten. We volgen wat kleine paadjes en komen uit bij een vissersdorpje. We fietsen weer verder richting de grotere weg terug naar ons bungalowtje. Later nog even naar de zee waar veel plastic en rommel in drijft. Sommige mensen zijn dit aan het schoonmaken. . Als je door Bali fietst en ziet hoeveel plastic er in de droge rivieren gegooid wordt of langs de weg is hier wat milieu betreft nog veel te leren.