Tulamben - Air Sanih (50 km) - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu Tulamben - Air Sanih (50 km) - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu

Tulamben - Air Sanih (50 km)

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

10 November 2018 | Indonesië, Amlapura

Tulamben – Air Sanih (50 km)

Donderdag 8 november
We zijn op tijd uit bed en om 7.30 uur zitten wij aan het ontbijt bij ons zeer luxe diving resort. Op dit resort met mooie bungalows zitten we tussen de chinezen. Ons resort heeft zelfs een Chinees menukaart en waar we gisteravond aten was dit ook al zo. Je kunt er zelfs met stokjes eten. Dit gebied is dan ook heel mooi om te duiken, maar aangezien wij dit alle twee niet willen gaan we weer verder. Het is warm en al snel zijn we al flink bezweet, maar we wennen hier ook wel aan. We fietsen langs leuke plaatsjes en merken dat er in de omgeving waar we nu fietsen wat minder toeristen zijn. We worden zowaar we aangemoedigd en soms toegeroepen. In Bali zijn de meeste huizen van steen, maar soms komen we ook hutjes tegen. Af en toe een klein boertje met een paar koeien en ook een dik zwijn. En dan zien we allemaal mannen aan de kant van de weg zitten, ’s Morgens vroeg aan de Bintang bier. Ze vertellen ons dat de ceremonie verderop is en ja we horen weer muziek, het heilige water is gehaald om naar de tempel gebracht te worden.De vrouwen in prachtige Balinese kleding, ( kanten blouse en sjerp eromheen met een mooie sarong). De mannen met witte hoofdbanden en de muziek erachter aan. Natuurlijk staan we te kijken en genieten ervan. We rijden weer langs huizen met een eigen huistempel. Langs offergave in mandjes aan bamboe bogen langs de weg. Ook wordt er hard gewerkt, het slijpen uit natuursteen voor de ( huis) tempeltjes. Verderop is er weer een ceremonie, maar dan bij de tempel. Er is rook en er worden offergaven gegeven. Eerst denken we nog dat het misschien een begrafenis is. Maar dit is niet zo, de mensen worden gezegend, er wordt weer muziek gemaakt en mooie offergaven op de tafel gelegd.Geweldig om hier gewoon langs te fietsen, stil te staan en een paar foto’s te nemen. Het hindoeïsme is wat dat betreft wel een relaxed geloof.Langs de weg liggen rijstkoekjes te drogen, een schilderijtje om te zien. We fietsen langs een traditionele weeffabriekje. 2 vrouwen zijn aan het weven en een ander is een batik kleed aan het maken. Met was tekent ze de figuren erop. Het is heel klein en ik klets even met een man die een paar woorden Nederlands kan. We fietsen langs, volgens onze route beschrijving een mooie tempel (Ponjo Batu tempel). We zetten onze fietsen neer en ik wil mijn sarong om doen, meteen komt er een man op ons af en hij doet deze op de traditionele manier bij mij om. Ik krijg een sjerp voor er omheen en heb mijn blouse met mouwen al aangedaan. Sjaak wordt ook aangekleed met zijn sarong, een sjerp en een witte haarband. Dan krijgen we rijst op ons voorhoofd en wat in onze nek, met ( suikerwater)erop geplakt. . En om het compleet te maken worden we nog met heilig water gezegend. Zo stijgen we de trap op naar de tempel. De gids vertelt dat we kloksgewijs moeten lopen en hij vertelt ook dat deze tempel heel belangrijk is voor het noorden van Bali.Zo lopen wij even (zwetend ), met hem rond en zijn we blij als al die kleding weer uit mag. Wij zijn de enige in deze tempel. En eerlijk gezegd vind ik het niet zo’n bijzonder tempel, maar wel bijzonder om op deze manier de tempel te bezoeken. Op de fiets even uitwaaien en fietsen we langs een kunsthuis (Art Zoo). Hier werken allerlei kunstenaars en ik vind het wel leuk om hier even te kijken. Allerlei schilderijen, beelden en andere kunst. Ook een zwembad zie ik, misschien om even af te koelen voor de kunstenaars of inspiratie op te doen. Ik kom een kunstenaar tegen en verder is het stil, maar wel mooi om even doorheen te dwalen. Sjaak wacht even bij de fietsen, hij heeft alweer snel genoeg gezien. En dan zijn we aan het einde van de rit. We komen bij Hotel Tara aan waar we een huisje huren voor 2 nachten. Het is eenvoudig maar goed en we kunnen er lekkere loempia’s eten. We genieten van de zee, lekker lezen, een Bintang en s’avonds een vis. Morgen gaan we dolfijnen spotten ( hoop ik ) om 5 uur of half 6 met een boot de zee op. Dus dat wordt echt een vroege start, ik ben benieuwd ?

• 10 November 2018 - 07:55

Henny En Jan:

Wat zien en doen jullie veel. gelukkig nu relaxed en blijven jullie op Bali. Geniet lekker daar.

• 11 November 2018 - 15:26

Anneke En Niko:

Weer bijzondere verhalen Sjaak en Mar. en gaat ook helemaal goed op jullie nieuwe fietsen zo te lezen. Een mooie reis nog samen.