Een dagje Amed ( 11 km) - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu Een dagje Amed ( 11 km) - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu

Een dagje Amed ( 11 km)

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

10 November 2018 | Indonesië, Amlapura

Een dagje Amed (11 km)

Dinsdag 6 november
Vandaag blijven we hier bij de zee. We logeren weer in een prachtige bungalow met uitzicht op de zee. We slapen uit en zitten rond 8 uur aan ons ontbijt. Heerlijk aan de zee, maar we willen toch wel even fietsen om te kijken wat er verderop te zien is langs de kust. De kustweg is een heuvelachtige weg, maar zonder bagage lukt het ons wel om de heuvels over te fietsen. We zien de lava stenen en als we omhoogkijken de kraterberg die vorig jaar voor een uitbarsting heeft gezorgd. Het strand is hier zwart en er ligt hier ook een overvloed aan koraal. Onze korte fietstocht gaat langs veel home stay’s en je kunt hier in een yoga hotel verblijven en of detoxen. We komen langs een vissersdorpje, veel bootjes liggen op de strandjes, om te vissen of om de toeristen te vermaken. We gaan maar een klein stukje fietsen, bergje op bergje af en komen evengoed nat van het zweet weer terug. Even een douche, koffie en snorkels huren. Snorkels zijn hier genoeg en koraal ook, dus gaan wij kijken of het hier ook mooi snorkelen is. Het valt en beetje tegen, ik denk dat we het mooiste snorkel gebied al gezien hebben. Evengoed genieten we van de mooie visjes en het koraal. Een paar kleine jongetjes gooien grote stukken dood koraal kapot om de visjes die ertussen zitten eruit te halen. Een medewerkster van het hotel, legt voor iedere bungalow bloemetje, rijst en wierook in een bamboe bakje neer om te offeren. Dit doet ze elke dag, wel bijzonder. We zien dit ook veel langs de weg, bij winkeltjes, huizen of in een boom, een mooi gebaar vinden we. We horen muziek, trommels en andere instrumenten op de weg voor ons hotel. Tja dan moet je natuurlijk even kijken. Een optocht van mooi geklede mannen en vrouwen en kinderen lopen door de straat, de muziekanten erachteraan. Ze gaan samen heilig water halen voor de tempel, horen wij. Naar de zee, een van de mannen haalt flessen vol met water uit de zee, bij een klein tempeltje. De vrouwen zitten bij de zee met de offergave op hun hoofd. Als dit gedaan is gaat de hele stoet naar de tempel. Dit gebeurt een keer per jaar en het is een prachtige ceremonie om te zien. We lopen even mee, nemen wat foto’s en genieten hier ook weer van.