Kuta - Lembar (54 km) - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu Kuta - Lembar (54 km) - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu

Kuta - Lembar (54 km)

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

01 November 2018 | Indonesië, Mataram

Kuta – Lembar (54 km)

Woensdag 31 oktober.
Vandaag gaan we naar Lembar. We nemen afscheid van ons luxe hotelkamer waar we nu ook weer als enige gast verblijven. Bij dit hotel werken volgens ons, alleen stagiaires. Als wij ontbijten staan er minimaal 9 jongeren in de eetruimte. Een van de jongere neemt de bestelling op, een ander noteert wat we willen en in de keuken wordt ons ontbijt gemaakt. De anderen staan te kijken. Heel bijzonder en ook een beetje raar om hier dan te eten. Gelukkig is het een open ruimte en hebben we afleiding door naar het verkeer ( meest brommertjes ) te kijken. We moeten wel even op ons fruIt wachten. ( 2 bananen op een bordje). Tja het gaat hier natuurlijk wel anders dan thuis. We zijn blij als we op de fiets zitten en weer op weg zijn naar Lembar. Het eerste deel van de fietstocht is pittig en onze lijven zijn nat van de zweet. Maar dan kunnen we dalen of is de weg bijna vlak. We fietsen langs traditionele Sasak dorpen en zien de mooie bamboe huizen met de speciale rieten daken. We bezoeken ze niet en rijden er gewoon langs. Bij een marktstalletje genieten we van lekkere Lombok koffie en kletsen wat met de vrouw. We kunnen ook nog rijst van haar krijgen voor de lunch, maar bedanken haar vriendelijk. Onze fietstassen zijn al zwaar genoeg van het water, bananen, mandarijnen etc. Helaas zijn de rijstvelden droog en is er nog geen nieuw rijst geplant. Anders zou dit een nog mooiere route zijn. In Lombok wachten ze op regen, normaal gesproken zou er al wat regen gevallen zijn, maar er is nu vanaf de aardbeving juli en augustus geen regen geweest. Onderweg zijn er heel veel steenfabrieken, wel een straat lang alleen maar steenfabrieken. Er zal ook wel genoeg vraag zijn naar stenen, na de aardbevingen. De mensen, vrouwen en mannen zijn dan ook hard aan het werk in de steenfabrieken Ook zien we een bedrijfje die grote stenen klein stampt om grind te maken. We fietsen door kleine dorpjes en je kunt merken dat de mensen hier niet veel toeristen zien. We stoppen even bij een tentje waar kroepoek gemaakt wordt. Dunne plakjes( aardappeldeeg ?) worden met wat kruiden gedroogd. We eindigen weer bij de zee en slapen in een bamboehuisje met een buitendouche. Heerlijk douchen, de was, zwemmen in de zee, weer douchen en eten met uitzicht op de zee. Buiten het dagverslagen schrijven met het geluid van de krekels en de zee om ons heen. Het is nog warm en ook hier zijn we weer de enige gasten.